Willem
de Rooij

Enseignements

Practicalities (La vie matérielle)

FINE ARTS

Practicalities (La vie matérielle)

with Stéphanie Moisdon, Willem de Rooij

Exhibition at Basis e.v., Frankfurt , from September 19 to October 13, 2013. "If it's true that every book must have a raison d'être , this isn't a book," Marguerite Duras wrote of La vie matérielle , which she published in 1987. Practicalities (La vie matérielle) considers the utopian reach as well as the material bounds pertaining to art produced in the art school’s realm. How may a showcase of works by art students be formulated? Can it be an exhibition and function as such? Could one articulate its raison d'être anew? This project results from a one-year exchange program initiated by artist Willem de Rooij in collaboration with curator and art critic Stéphanie Moisdon. Conceived by students and recent graduates of the Fine Arts Master directed by Moisdon at ECAL/ Ecole cantonale d'art de Lausanne, Practicalities is the second part of a twofold exhibition program. It echoes and completes Influence at 1m3, whose display introduced to a Lausanne audience works by artists studying under de Rooij's professorship at Städelschule Frankfurt. Ways of making and displaying art vary from one territory to another. As Practicalities stands at a threshold between two localities, it acknowledges the constraints and liberties one experiences here and there as an artist not yet fully concerned with commercial strategies or institutional demands.

Willem de Rooij

FINE ARTS

Willem de Rooij

with Willem de Rooij

13.11.2012, Conférence et “ studio visit  ” de Willem de Rooij, artiste Au cours des cinq dernières années, la notion de « référencialité » ou les techniques permettant de passer outre les références extérieures sont devenues des éléments importants dans le travail de Willem de Rooij. Tout au long de sa carrière, l’artiste a analysé les conventions de présentation et de représentation et a évalué la tension entre des thématiques socio-politiques et la production d’images autonomes. « Je crois qu'il ne peut y avoir de contenu sans forme et que par conséquent, l'art, dans son principe, trouve essentiellement sa consistance dans la forme. Aussi dramatique ou socialement pertinent que soit un sujet, il restera toujours, et par définition, soumis à la forme dans laquelle il est présenté au spectateur. En d'autres termes, si la forme, qui doit toujours être établie en premier lieu, n'est pas correctement posée, le contenu ne sera pas lisible. Cette faille morale - le drame humain peut-il être moins important que tout le reste ? - définit, je pense, le dilemme de l'art le plus engagé socialement et politiquement, et compromet souvent à l'avance ses chances de communiquer son programme avec succès » Willem de Rooij